ذهن و بدن به طور دائمی با هم در حال بده بستان هستن، پس استرس بر سلامت کلی شمام اثر می ذاره. استرس در درازمدت تغییرات زیادی رو به بدن مجبور می کنه و حتی استرسای کوتاه مدت هم می تونن موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شن. با اینکه خلاصی کامل از شر استرس موضوعی رقابت برانگیزه، اما در این دنیای سریع و سریع، کسب مهارتای کاهش استرس که می تونن پشت زدن تاثیرات تخریب کننده اون روی سلامتی به شما کمک برسانند، بسیار مهم و حیاتیه.

اگه خوندن این مقاله وقت خیلی از شما میگیره می تونین واسه آشنایی با خلاصه ای از اون، ویدیوی زیر رو ببینین.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

اگه میزان استرس در شما بسیار شدید و تضعیف کننده س، اونقدر جربزه داشته باشین که از گروه ها و متخصصین مدیریت استرس کمک بگیرین. زندگی اونقدر کوتاه و در عین حال ارزشمنده که نباید اونو با استرس قسمت کرد. سلامتی قیمت نداره. شما شایسته آرامش در هر روز از زندگی هستین. پس این ۱۰ نکته ساده کمک می کنه تا استرس خود رو آرامش بدین و تعادل رو به بدن، ذهن و روح تون برگردونین. پس از همین الان با انجام این کارا در فکر جدایی از استرس باشین.

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

آرامش

۱. قدرت نفس عمیق رو فراموش نکنین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

تنفس فعالیتیه که همه انجام میدیم و با این حال کاریه که خیلی کم بهش توجه می کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه های آرامش و ایجاد رابطه بین ذهن، بدن و روحه. وقتی بر تنفس متمرکز میشیم، می تونیم میزان استرس خود رو کنترل کنیم، خود رو آروم کنیم و شفافیت ذهن مون رو بازیابیم.

هنگامی که غرق در استرس هستین تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشین اینه: سه نفس عمیق. این روش قوی و ساده به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا هم نشین استرس هستن، کمک می کنه.

۲. ارزش خواب خوب شبونه رو دست کم نگیرید

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

استرس طولانی میتونه در خواب مشکل بسازه. خواب مستقیما بر همه جنبه های سلامت ما اثر می ذاره، پس یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و اون طرف همراهه می تونه میزان استرس ما رو خیلی زیاد کنه.

به محیط خواب خود توجه داشته باشین. یک فضای راحت جفت و جور بیارین که به خوابی آروم کمک کنه. با افشاندن مقدار کمی روغن اسطوخودوس روی بالش و راه ندادن تلویزیون، کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی رو ایجاد کنین که موجب آسایش و استراحت شما می شه.

از خوردن کافئین، الکل یا غذای سنگین در شب پرهیز کنین. از کامیپوتر یا برنامه های شبونه تلوزیون دوری کنین و به جای اون به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنین، مقداری چای سبز بخورین و ذهن خود رو از افکار استرس زا خالی کنین.

۳. غذاهای آرامش بخش رو امتحان کنین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

وقتی خیلی استرس داریم، خیلی از ما به دنبال محرکایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری واسه کسب آرامش میریم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش بخش روی بیاریم، نه به غذاهای حاضری.

بهترین راه واسه افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذه. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستن ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می کنن.

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشین. غذایی که می خورید می تونه زندگی شما رو تا حد غیرقابل تصوری عوض کنه.

۴. بوی خوش حامل آرامشه

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

اون بخش از مغز که وظیفه ی پردازش بوها رو داره به بخشایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستن بسیار نزدیکه. وقتی شما بویی رو که دوست دارین، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، بو کشیدن می کنین به طور طبیعی نفس عمیق می کشین که می تونه به کسب آرامش کمک کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نکته لازم واسه تغذیه که خانومای ورزشکار باید بدونن

تنها با بو کشیدن اسانسا می تونین استرس، اضطراب یا هر ضربه احساسی لحظه ای دیگر رو به کمه کم برسونین.

بوی این گیاهان واسه آرامش استرس بسیار به درد بخور هستن:

  • اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
  • یاسمن: نشاط آور و آرامش بخش
  • رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
  • نعناع: کاهش خستگی

۵. مراقبه، یوگا و عبادت

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

۲۰ دقیقه عبادت، یوگا یا مراقبه در روز باعث کاهش میزان استرس و بهبود سلامت روان می شه. تمدد اعصاب و انجام امور الهی واسه مدیریت استرس حیاتیه. ممکنه عجیب به نظر برسه اما یکی از بهترین کارایی که می تونیم در مواقع استرس شدید انجام بدیم اینه که کار خاصی نکنیم یعنی ساکن بمونیم، سکوت کنیم و به مراقبه بدیم.

۶. انرژی خود رو مدیریت کنین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

شما در هر دقیقه از روز با فرصتایی روبه رو میشید که یا از شما انرژی می گیرن یا اونو تجدید می کنن.

روابط منفی، محیطای منفی، بدگویی و تفکر منفی انرژی شما رو تخلیه می کنن. از طرف دیگه روابط سالم، محیطای سازنده، تفکر مثبت و شرکت در فعالیتای نشاط آور انرژی شما رو افزایش میدن.

نَه گفتن رو یاد بگیرین تا از این راه مرزهای روشنی واسه خود ترسیم کنین و انتخابای مثبتی در همه زمینه های زندگی داشته باشین تا استرس خود رو آرامش بدین. سالم و فعال نگه داشتن بدن روشی نتیجه بخش واسه تخلیه روح خسته و پرملاله.

۷. حرفای مثبت بزنین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

ما همه میدونیم که قدرت بزرگی در کلمات هست، پس وقتی با استرس روبه رو میشید از امتیازات تاکیدات مثبت سود ببرین.

من آرامش رو انتخاب می کنم.

من ذهنم رو از افکار استرس زا پاک می کنم.

من استرس رو از هر سلول بدنم خالی می کنم.

تاکیدات مثبت می تونه انرژی بدن رو بالا ببره، جنب و جوش رو در شما زیاد کنه و استرس رو تخلیه کنه.

۸. ورزش کنین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

ورزش میزان اندروفین، حاملای عصبیِ احساس خوب در مغز، رو افزایش می ده. خُلق تون رو بهتر می کنه، به شما انرژی می بخشه، کمک می کنه تا آرامش پیدا کنین و بهتر بخوابید و پس وقتی بدن شما احساس خوبی داشته باشه ذهن هم همین روال رو دنبال می کنه.

۹. خنده بهترین دواه

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

خندیدن راهی شگفت انگیز واسه آزاد کردن هر چه بیشترِ اندروفین در بدنه. با دوستان تون دور هم جمع شید و با هم بخندین. یک فیلم بانمک که حس خوبی داره تماشا کنین. وقتی دچار استرس میشید، خنده میتونه به سرعت مقداری از انرژی منفی رو از شما دور کنه.

۱۰. زمانی رو به خوشیای ساده اختصاص بدین

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

بیشتر وقتی تحت اثر استرس قرار می گیریم، آسونترین کارا می تونن بینش و حتی خُلق ما رو بهتر کنن. وقتی غرق در استرس هستین، زمانی رو به خوشیای ساده بگذرونین. تعجب آوره که چقدر قدم زدن در ساحل می تونه کمک کننده باشه. دیدن بالا اومدن و غروب خورشید می تونه ما رو از زندگی روزمره دور کنه. رفتن به طبیعت و قدم زدن در یک پارک یا جنگل قشنگ ما رو با دور مون آشتی می ده. این کارای ساده عمیق ترین و اثرگذارترین راه حل واسه همه نوع استرس حساب می شن.

استرس کنترل نشده بر سلامت شما و بر خونواده شما اثر بد داره و کیفیت زندگی تون رو پایین میاره. وقتی شما به تندرستی بدن، ذهن و روح خود اهمیت بدین، واسه خونواده و کسائی که دوست شون دارین به عنوان مظهر عزت نفس شناخته میشید. بدونین که توانایی شما در مدیریت استرس تعیین کننده ی کیفیت زندگی تون هستش.

۱۰ نکته واسه کاهش استرس آموزشی

منبع : lifehack.org

دسته‌ها: آموزشی