اینستاگرام در اول راه اندازی اش تنها یک اپلیکیشن موبایلی معمولی بود با تعداد انگشت تعدادی کاربر که عکسای سگ و گربهای شون رو در اون به اشتراک می گذاشتن. اما حالا با بیشتر از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال که جدا از اینکه اشتراک گذاری عکس ، با هم بحث و تبادل نظر هم می کنن، به یکی از پلتفرمای پیشرو در بین شبکه های اجتماعی تبدیل شده و زمینه مناسبی واسه و آگهی رسانی کسب وکارها ایجاد کرده. حال اگه دوست دارین درباره ۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی بدونین، مقاله زیر رو بخونین.

 

طبق مطالعه ای که به وسیله سایت «ای مارکِتِر» (emarketer) انجام شده، تا سال ۲۰۱۷ درآمد اینستاگرامی در جهان، تا بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می کنه، این یعنی بیشتر از ۱۰ درصدِ کل درآمد تبلیغاتی فیسبوک!

این یک واقعیت تأثیرگذاره چون رشد و پیشرفت اینستاگرام واسه اهداف کسب وکار شمام بسیار بااهمیته. پس بی معطلی، ۱۰ نکته اینستاگرامی رو به شما می گیم که اگه به دقت اونا رو دنبال کنین، می تونن به شما کمک کنن تا بازگشت سرمایه ای داشته باشین که پیش از این حتی تصورش رو هم نمی کردین.

قالبای اینستاگرامی

پیش از پرداختن به این نکات (یا از دید من، «قوانین!»)، بذارین نگاهی به اصول ساده ی اینستاگرامی بندازیم.

عکسی

صاحبان کسب وکارها می تونن از راه تصویرسازیای قشنگ خودشون رو معرفی کنن. واسه اینکه کاری کنین افراد دید متفاوتی نسبت به برند شما پیدا کنن یا واسه اینکه اقدامی بکنن، اینستاگرام محیطی تمیز، ساده، قشنگ و خلاقانه در اختیار شما می ذاره.

ویدئویی

ویدئویی هم همون کیفیت چشمی همه جانبه رو دارن که تصویری در اینستاگرام دارن و جدا از اینکه این شما تواناییای جلوهای تصویری، صدا و حرکت رو هم در اختیار دارین. الان می تونین ویدئوهایی به مدت ۱ دقیقه و به شکل «landscape» (افقی) به اشتراک بذارین.

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

چرخشی

چرخشی یک لایه از تصویری، عمیق تر هستن. افراد می تونن با کشیدن انگشت به دو طرف روی این نوع آگهیا، عکسای بیشتری ببینن و با لمس یک دکمه به وب سایتی برن و اطلاعات بیشتری کسب کنن.

۱۰ نکته واسه موفقیت در اینستاگرامی

۱. عکسای قوی و طبیعی

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی واسه به اشتراک گذاری عکسه و واسه همین طبق ی مسائل چشمی بنا نهاده شده. تنها موردی که بین همه حسابای کاربریِ موفق و محبوب در اینستاگرام مشترکه، عکسای خارق العاده شونه.

به خاطر اینکه اینستاگرامی تون به افزایش فروش، یادآوری و معروفیت برند شما منجر شن، استفاده از عکسایی با کیفیت بالا یک ضرورته. در کنار اینکه عکسا باید چیزی بیشتر از یک عکس «معمولی و محو» باشن، باید طبیعی و اینستاگرامی هم به نظر برسن تا افراد فقط به خاطر تبلیغاتی بودن شون، اونا رو رد نکنن.

شرکت غذاییِ «فیلادِلفیا» (Philadelphia) با به اشتراک گذاریِ عکسی که هم خیال انگیز بود و هم اشتها رو تحریک می کرد، افزایش فروشی ۴۱ درصدی رو مشاهده کرده.

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

عکسایی که طوری با پستای دیگر ترکیب می شن که گویا «یکی از پستای خود اونا» هستن، باعث می شن که کمپین تبلیغاتی تون طبیعی جلوه کنه. پس، کاربران اینستاگرام به جای اینکه با سرعت نور از روی عکساتون عبور کنن، با دقت تماشای شون می کنن.

۲. از برندینگ کم کنین

همونجوریکه قبلا اشاره شد، عکسای تون باید فوق العاده باشن، طوری که بخشی از بقیه عکسا به نظر بیان. پستای تون نباید به بازدیدکنندگان این حس رو منتقل کنن که دارین مستقیما چیزی رو به اونا می فروشید.

با اینکه قرار دادن لوگوی برندتون روی عکسا بسیار وسوسه انگیزه، نباید اجازه بدین که برندتون روی عکس سایه بندازه. بلکه عناصر خلاقانه ی عکس تون باید برند یا محصول تون رو معرفی کنن.

سونی در یکی از پست هاش، برندسازیِ کمتری نسبت به بقیه پستای اینستاگرامی اونا داشت. حالا ببینیم نتیجه چه جوری بود؟ ۴۳ رتبه ترفیع در یادآوری ، ۶ رتبه ترفیع در باخبر شدن از محصول و ۶ رتبه ترفیع در پیام رسانی!

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

«نانیگانز»، که یک شرکت پیشرو در تکنولوژیِ است، در پستی در سایت «مارکتینگ لَند» (Marketing Land) نوشته:

«اگه قصد دارین که لوگوی تون رو در تون بذارین، این کار رو استادانه انجام بدین. وگرنه، یک عنصر ظاهری یا یک رنگ شاخص واسه برندسازیِ به یادماندنی، اما نه چندون غالب، واسه برندتون انتخاب کنین.»

۳. هرچه نوشته درون عکس کمتر باشه، بهتره

این موضوع باید تا حالا روشن شده باشه، اما هرچه شما مثل یک پست واقعی به نظر برسه، احتمال اینکه بازگشت سرمایه ای، بیشتر از حد متوسط رو مشاهده کنین، افزایش پیدا می کنه.

اینستاگرام کلا طبق ی عکاسیه. پس بهش به چشم شبکه ای اجتماعی واسه هنر نگاه کنین. اگه به ۱۰ حساب کاربری برتر اینستاگرام در سال ۲۰۱۵ سر بزنین (البته نه اونایی که واسه افراد مشهوره)، می بینین که خیلی کم متنی در اونا هست و تنها درون تعداد کمی از اونا لوگو مشاهده می شه.

قانون محدود کردنِ ۲۰ درصدی متنای درون هر عکس که در فیسبوکی هست، در اینستاگرام اعمال نمی شه. به خاطر این که اینستاگرام می دونه که عکسایی که با نوشته پر شدن، بازدیدکنندگان زیادی ندارن. بذارین این جور بگیم: «این یک قانون نانوشته است.»

شرکت «ایزی کانوِس پرینتس» (Easy Canvas Prints) که یک شرکت تجارت الکترونیک در آمریکاس و عکسا رو به پرینتای سفارشی تبدیل می کنه، از اینستاگرامی اش به طور شگفت آوری نتایج مثبت به دست آورده: ۵۵ درصد هزینه اکتسابِ پایین تر و ۳.۱۹ برگشت از هزینه (بیشتر از ۳۰۰ درصد بازگشت سرمایه)، به نظر شما چطوره؟!

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

۴. کوتاه بنویسین

میدونیم که مصرف کنندگان و کاربران شبکه های اجتماعی تنها به مدت زمان کوتاهی به هر چیزی توجه می کنن. کار شبکه های اجتماعی رساندن مقدار ثابتی خبر و شایعه به کاربران با کمترین احتیاج به مطالعه و اینستاگرام از این قضیه مستثنی نیس، حتی میشه گفت اینستاگرام مکانیه که کاربران اون کمترین تمایل رو به «خوندن» دارن!

همونجوریکه تصاویرتان نباید خیلی نوشته داشته باشن، متن همراه عکس یا همون «کپشن » هم نباید «قصه ی حسین کُردِ شبستری» رو تعریف کنه. یادتون باشه «هر چه کمتر، بهتر» در فیسبوک، طول ایده آل هر پست ۴۰ کاراکتره. کپشنای اینستاگرامی هم باید در همین حدود باشه و نباید از حدود ۴۰ کاراکتر بیشتر باشن.

۵. آزمایشی انجام بدین

یکی از عواملی که باعث شده تا اینستاگرام به اینجور پلتفرمِ مناسبی واسه کسب وکار تبدیل شه، اینه که فیسبوک عاقلانه تصمیم گرفت تا اینستاگرام رو به روند تبلیغاتیِ ساده و مؤثرِ خودش اضافه کنه.

شکی نیس که داشتن توانایی هدفمندسازی و همون خلاقیتی که قبلا واسه تون موفقیت کسب کرده، نبود قطعیتِ مربوط به شروع به کار یک کانال جدید رو هم کم می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نکته واسه دست وپنجه نرم کردن با اتفاقات غیرمنتظره

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

بعضی صاحبان کسب وکارها ممکنه فرض کنن که می تونن کارای موفق قبلی شون رو کپی و تکرار کنن. این کار ممکنه بعضی وقتا جواب بده، اما بهتره پیش از اینکه پول تون رو خرج رسیدن به تموم مخاطبانتان کنین، اول تون رو امتحان کنین.

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

شما باید بفهمین که مخاطبان تون در اینستاگرام چه مواردی رو پسند می کردن و دوست دارن و چه مواردی رو ندیده می گیرن. حتی اگه همون مخاطبان جوونِ فیسبوکی تون رو دارین، تضمینی نیس که همون کارای سابق در اینستاگرام هم جواب بدن. چند کمپین کوچیک راه بندازین تا بهتر فهمیده باشین که چه عواملی، واکنشای مثبتی به دنبال دارن.

۶. اینستاگرام فیسبوک نیس

درسته که اینستاگرام واسه فیسبوکه و بازم درسته که تجمیع بین فیسبوک و اینستاگرام یک پارچهه. اما این بهش معنا نیس که از نقطه نظر ، این دو شبکه اجتماعی برابر هستن، بلکه از دید جمعیت شناسی و رفتارشناسیِ کابران شون بسیار متفاوتند.

جمعیت شناسی

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

پایه جمعیتی اینستاگرام جوون تر از فیسبوکه. در بین کاربران اینترنتی ۲۸ درصدشون در اینستاگرام فعال هستن. نکته مهم اینه که زنان بخش بزرگی از کاربران اینستاگرام هستن و نوجوانان هم بخش کلی ای از مخاطبان اونو تشکیل میدن.

در فیسبوک هم زنان بیشتر از مردها حضور دارن و گرو های سنی کلی ی اون بین ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۴۹ ساله. اما مهم ترین فرق اونا اینه که فیسبوک افراد سن بالا تر (۵۰ تا ۶۴ سال و بالای ۶۵ سال) رو بیشتر از اینستاگرام جذب کرده.

رفتارشناسی کاربران

ریشه ی فرق رفتار در این دو شبکه اجتماعی، مربوط به وجود هر کدوم از اوناس: اینستاگرام روی عکسا و ویدئوها تمرکز داره، در حالی که محتوایی که در فیسبوک به اشتراک گذاشته می شه، از نظر نوع قالب ، ترکیبی تر و گسترده تره.

چیزی که واقعا باید بدونین و از اون سود ببرین، در زیر اومده:

  • احتمال وابستگی افراد به یک برند در اینستاگرام دوبرابر بیشتره.
  • اینستاگرام به ازای هر فالوئر (دنبال کننده)، ۵۸ بار بیشتر از فیسبوک وابستگی و فعالیت داره.

نکته

شما می تونین از تواناییای تبلیغاتی فیسبوک هم استفاده کنین، اما بدونین که چیجوری اونو شخصی سازی و بهینه سازی کنین تا بیشترین وابستگی رو داشته باشین.

۷. باید دکمه ای واسه ادامه کار تعبیه کنین

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

پستای اینستاگرامی که پستای تبلیغاتی نیستن، جایی واسه کلیک کردن و ادامه دادن ندارن و همونجوریکه میدونید، تنها لینکی که میشه روی اون کلیک کرد، در قسمت Bio (اطلاعات شخصی صاحب پروفایل) است.

اگه شما جزو ۵۰۰ شرکت برتر دنیا نباشید، همونقدر که باخبر شدن از برند مهمه، شاید علاقه مندید که نتایجی واقعی از تون ببینین (فروش، تولید پیش رو و…). با اینستاگرامی، می تونین دکمه های فراخوان (Call To Action-CTA) اضافه کنین تا از شر جمله تکراریِ «لینک در بیو» خلاص شید.

CTAهای مختلفی در اینستاگرام موجود هستن، مثل: Shop Now، Book Now، Learn More، Sign Up، Download، Watch Now، Contact Us و Apply Now.

۸. با صفحات فرود غیرواکنش گرا (unresponsive) مخاطب رو ناامید نکنین

هیچی به اندازه یک صفحه فرود غیرواکنش گرا میزان تبدیل یک آگهی رو کاهش نمی ده. فرض کنین که یک تبلیغ عالی ستختین که مورد توجه هستش، اما با دسترسی به یک صفحه فرودِ نامناسب واسه موبایل، همه اون صفحه رو می بندند.

دیدن یک صفحه غیرواکنش گرا روی موبایل مثل اینه که به سینما برید و ببینین در بوفه ی اون نوشابه یا پاپ کورن پیدا نمی شه. این یک تجربه بد واسه مشتریانه که به هر قیمتی شده باید از اون جلوگیری کرد.

اینستاگرام یک اپلیکیشن موبایلیه. هر فردی که روی CTA شما کلیک می کنه، توقع داره که به یک صفحه موبایل پسند برسه، پس ناامیدشان نکنین.

۹. از هشتگا استفاده کنین

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

یکی دیگر از فرقای اینستاگرام و فیسبوک «هشتگا» هستن. در حالی که «هشتگا» در فیسبوک خیلی برجسته و مورد توجه نیستن، در اینستاگرام عکس این قضیه صادقه. همونجوریکه در نکته اول گفته شد، اینستاگرامی شما باید مثل بخشی از جریان طبیعی پستای اینستاگرامی به نظر برسن. پس هشتگا رو به پستای تون اضافه کنین.

«هشتگ گذاری» یک ضرورته و طبق پژوهشی که به وسیله سایتِ «تِرَک مِیوِن» (TrackMaven) انجام شده، پستایی با ۱۱ هشتگ، بیشترین تبادلات رو داشتن.

جدا از اینکه استفاده از چند هشتگ، توجه کنین که حتما از واژهای درست استفاده کنین. به یاد داشته باشین که کمیت همه چیز نیس و باید «کیفیت» رو هم به حساب بیارین.

  • Websta
  • Hashtagify
  • Keyhole
  • org

یکی از آگهیایِ بانک چندملیتی Scotiabank، یکی از چندین تبلیغی بود که از کاربران خواست که چند مورد رو در یک فیلم تشخیص دهند. این کمپین از هشتگ معروف «ThingsOrganizedNeatly» استفاده کرده بود (هشتگ به عکس در رابطه بود).

در انتهای این کمپین، اینستاگرام ۲۰ رتبه افزایش در یادآوری و ۶ رتبه افزایش در باخبر شدن از برندرا واسه Scotiabank گزارش کرد.

۱۰. در اسرع وقت به استفاده از محتواهای تولید شده به وسیله کاربران روی بیارین

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

«اعتماد» واژه مهمیه و تنها موردیه که شما بهش احتیاج دارین تا بفهمین که تون منبعی پایدار و بلندمدت واسه رشد و پیشرفت کسب وکارتان هست یا نه.

شاید فکر می کنین که چیجوری می تونین با استفاده از تون اعتماد بسازین. محتواهای تولید شده به وسیله کاربران دقیقا راهیه که می تونین از راه اون اعتماد بسازین و به فروش بیشتر برسین.

همونجوریکه از داده ها میشه، دو قالب تبلیغاتی که بیشترین اعتماد رو جلب می کنن، «پیشنهادای آشنایان» و «نظرات آنلاین مصرف کنندگان» است. با پخش عکسای مشتریان تون می تونین از هر دوی این روش ها بیشترین بهره رو ببرین.

محتواهای تولید شده به وسیله کاربران نه تنها واسه جلب اعتماد مناسب هستن، بلکه این نوع عکسا معمولا شاخصای نکات ۱ تا ۳ این مقاله رو هم دارن. به این صورت شما با استفاده از محتوای تولید شده به وسیله کاربراتون، ۴ نکته از این فهرست رو خیلی راحت رعایت کردین.

حالا زمان شروع در اینستاگرام فرارسیدهه

۱۰ نکته خیلی مهم واسه موفقیت اینستاگرامی آموزشی

همین حالا زمان اولین تبلیغ اینستاگرامی شماس. بهونهایی مثل «من فیسبوک رو بیشتر دوست دارم!» یا «از امتحان کردن یک محیط جدید می ترسم!» رو دور بریزین. اینستاگرامی همه گیرتر شدن و اینستاگرام هم همیشه در حال رشد و پیشرفت. پس همین الان زمان اینه که به این شبکه اجتماعی ملحق شید!



منبع : socialmediatoday.com


دسته‌ها: آموزشی