تغذیه کودک یا یعنی غذا دادن به بچتون واسه شما سخت ترین کار دنیاست؟ کودک شمام در برابرِ بردن هر نوع خوراکی به جز ساندویچ مرغ به مهد کودک مقاومت می کنه؟ و یا ترجیح می ده به جای غذا خوردن، فقط بازی کنه؟ اگه تغذیه کودک واسه شمام یک مسئله عذاب آوره، بدونین که تنها نیستین، چون که بیشترِ کودکان عادات غذایی جور واجور و بعضی وقتاا بدی دارن که ممکنه باعث شه آنطور که باید مواد غذایی به بدن اونا نرسه. واسه اینکه بتونین عادات مشکل ساز رو از سر بچه دلبندتان بیرون کنین، پیشنهادای زیر رو واسه جلوگیری از درگیر شدن با اونا هنگام غذا خوردن، جدی بگیرین.

 

۱. به اشتها داشتن یا نداشتنِ کودکتون توجه کنین

۱۰ نکته درباره تغذیه کودک که راهگشای شماس آموزشی

اگه کودک گرسنه نیس، اونو مجبور به خوردن نکنین. هیچوقت کودک رو مجبور نکنین که یک غذای خاص رو بخورد یا محتویات بشقابِ غذایش رو تموم کنه، چون این کارا باعث ایجاد درگیری موقع صرف غذا می شه. جدا از اینکه اون ممکنه کودک موقع غذا خوردن احساس نگرانی و مریضی کرده و نتونه به اندازه ای که باید بخورد. واسه تغذیه کودک شما باید اول مقدار کمی غذا به کودک داده و اجازه بدین تا خودش در صورتِ احتیاج، مقدار بیشتری خواسته کنه.

۲. یک برنامه منظم واسه تغذیه کودک داشته باشین

۱۰ نکته درباره تغذیه کودک که راهگشای شماس آموزشی

هر روز در ساعتای مشخصی به کودک غذا بدین. می تونین مقداری شیر یا آب میوه طبیعی یا آب همراهِ غذا بهش بدین، اما نذارین کودک با آب میوه یا شیر یا اسنک سیر شه، چون اشتهای اون واسه غذای اصلی کم می شه.

۳. در مورد غذاهای جدید صبور باشین

بچه های کوچیک بیشتر غذای جدید رو بو می کنن یا اونو لمس می کنن یا ممکنه گاز کوچیکی به غذا بزنن و اونو از دهانشان بیرون بیاندازند. کودک شما باید بارها غذای جدید رو ببینه تا بتونه اونو قبول کنه و از اون بخورد. بهتره با تعریف کردن از شکل، رنگ، مزه یا محتویات غذا، کودک رو به خوردن تشویق کنین. واسه تغذیه کودک خود غذای جدید رو در کنار غذاهای دلخواه اون سرو کنین.

۴. غذا خوردن رو به سرگرمی تبدیل کنین

بهترین راه تغذیه کودک اینه که کلم بروکلی یا بقیه سبزیجاتی که اشکال جالبی دارن رو همراه با سس به کودک بدین. می تونین غذا رو به شکلای جور واجور برش بدین یا غذای مخصوص صبحانه رو موقع شام به کودک بدین تا تنوعی ایجاد کرده باشین. می تونین از غذاهای رنگی استفاده کنین.

۵. واسه تغذیه کودک از خود اون کمک بخواهید

۱۰ نکته درباره تغذیه کودک که راهگشای شماس آموزشی

موقع خریدِ مواد غذایی از کودک بخواهید تا در انتخاب میوه ها، سبزیجات و بقیه خوراکیای به درد بخور به شما کمک کنه. چیزایی رو که واسه اون مناسب نیس، نخرید. در خونه از اون بخواهید در شستنِ سبزیجات، درست کردن خمیر یا چیدنِ میز به شما کمک کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ نکته مدیریت پول و هزینه که زوج ها باید بدونن "

۶. نمونه خوبی واسه کودک باشین

اگه به خوردن غذاهای به درد بخور عادت داشته باشین، کودکتون هم به احتمال زیاد از همین روش پیروی می کنه.

۷. واسه تغذیه کودک دلبندتان خلاق باشین

۱۰ نکته درباره تغذیه کودک که راهگشای شماس آموزشی

به مایه ی ماکارونی قطعات خرد شده ی کلم بروکلی یا فلفل سبز اضافه کنین، غلات رو همراه با قطعات میوه بهش بدین و یا ترکیبی از کدو و هویج رنده شده رو به سوپ اضافه کنین.

۸. عوامل حواس پرتی رو برطرف کنین

موقع صرف غذا تلویزیون و بقیه وسایل الکترونیکی رو خاموش کنین و کنار بذارین. این کار به کودکتون کمک می کنه تا تمرکز بیشتری روی غذا خوردن داشته باشه. توجه کنین که ممکنه تلویزیون کودک شما رو به خوردن غذاهای شیرین یا کم ارزش تشویق کنه.

۹. دسر رو به عنوان پاداش به کودک ندین

۱۰ نکته درباره تغذیه کودک که راهگشای شماس آموزشی

پرهیز از ارائه دسر به کودک، این پیام رو به کودک می ده که دسر بهترین قسمتِ غذاست، این کار موجب می شه علاقه اون به مصرف شیرینی جات بیشتر شه. باید حالت تعادل رو نگه دارین؛ یعنی نه چندون شیرینی جات رو در دسترس اون بذارین و نه چندون از دست اون مخفی کنین. باید یک یا دو شب رو در هفته واسه سرو دسر در نظر بگیرین. می تونین میوه ها، ماست و یا بقیه خوراکیای به درد بخور رو به عنوان دسر به کودکتون بدین.

۱۰. فقط غذاهای سریع و حاضری درست نکنین

آماده کردن یک غذای خاص واسه کودک بعد از اینکه اون غذای اصلی اش رو نمی خورد، باعث می شه کودک دچار بد غذایی شه. اونو تشویق کنین تا حتی در صورت نخوردنِ غذا، سر میز بنشیند. به سرو کردن غذاهای به درد بخور ادامه بدین تا کودکتون به این غذاها عادت کنه.

اگه نگران هستین که وسواس غذایی کودک، روی رشدِ اون اثر منفی داشته باشه، با یک دکتر مشورت کنین تا منحنی رشد کودکتون رو رسم کنه و تحت نظر داشته باشه. جدا از اینکه اون شکلای جور واجور و مقادیر مواد غذایی مصرفیِ کودک رو واسه سه روز ثبت کنین. این کار به شما کمک می کنه تا نقشه ای از رشد کودک داشته باشین و نگرانیتان برطرف شه. ثبتِ مواد غذایی مصرفیِ کودک، به دکتر اون کمک می کنه تا مشکلات احتمالی رو تشخیص بده. به یاد داشته باشین که عادات غذایی کودک یک شبه تغییر نمی کنه، اما شما می تونین با کمی حوصله و کم کم اونو به داشتن عادات غذایی سالم و مناسب واسه همیشه عادت بدین.

برگرفته از : mayoclinic

 


دسته‌ها: آموزشی